بازار بیدر و پیکر مسکن در دست سوداگران
بازار مسکن در شرایطی با رشد بیرویه قیمتها مواجه شده که به گفته عضو کمیسیون عمران، بخشی از این افزایش ناشی از تورم و فشار روانی است، اما نقش اصلی را سوءاستفاده سوداگران، نبود نظارت مؤثر و رهاشدگی سازوکارهای قیمتگذاری ایفا میکند.

به گزارش عصرسازندگان، در حالی که بازار مسکن با نوسانات شدید قیمت و نبود متولی مشخص روبهروست، یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بخش مهمی از افزایش قیمتها ناشی از سوءاستفاده سوداگران، شایعهسازی درباره کمبود مصالح و ضعف نظارت در بازار است؛ شرایطی که به گفته وی، زمینه شکلگیری یک بازار بیدر و پیکر را فراهم کرده است.
علیرضا نثاری؛ عضو کمیسیون عمران معتقد است: بازار مسکن متاثر از مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی و بینالمللی است. با این حال، ارتباط دادن گرانیهای اخیر صرفاً به عواملی نظیر افزایش نقدینگی یا عدم واگذاری زمین چندان با واقعیت منطبق نیست.
نثاری ادامه داد: بخشی از افزایش قیمتها ناشی از تورم جاری و بار روانی شرایط کشور است، اما دلیل اصلی افزایش سرسامآور قیمتها، سوءاستفاده برخی افراد از شرایط، شایعهسازی درباره کمبود مصالحی نظیر فولاد و سیمان و از همه مهمتر، عدم نظارت صحیح توسط مسئولان اجرایی است.
به گفته وی، در صورت اجرای دقیق قانون مالیات بر خانههای خالی و افزایش عرضه مسکن به بازار، حدود ۵۰ درصد از نیاز مستاجرین پاسخ داده خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: در حال حاضر هیچ متولی پاسخگویی برای کنترل قیمتگذاریها وجود ندارد. یک مشاور املاک به صورت سلیقهای روی ملک قیمت میگذارد و هیچ نهادی از او مبنای این قیمتگذاری را مطالبه نمیکند.
نثاری افزود: با نظارت دقیق میدانی و قطع دست دلالان، میتوان بازار را به سمت معاملات واقعی با سود منطقی هدایت کرد.






