
به گزارش عصرسازندگان، همزمان با رویداد جهانی «ساعت زمین» چراغهای غیرضروری پایتخت به مدت یک ساعت خاموش خواهند شد.
این اقدام هماهنگ با سایر نقاط جهان انجام میشود. «ساعت زمین» یکی از بزرگترین رویدادهای محیط زیستی است که در آن شهرها و سازمانها با خاموش کردن چراغها به مدت یک ساعت، حمایت خود را از حفاظت از محیط زیست نشان میدهند.
اقدام فوق صرفا یک نمایش نیست؛ بلکه تلاشی برای جلب توجه عمومی به اهمیت کاهش مصرف انرژی و مقابله با تغییرات اقلیمی است. خاموش کردن چراغها بهمدت یک ساعت، یادآوری سادهای از تاثیر فعالیتهای انسانی بر محیط زیست است. در سالهای گذشته نیز تهران و دیگر شهرهای کشور در این رویداد شرکت کردهاند و استقبال گستردهای از سوی نهادهای مختلف و شهروندان صورت گرفته است. انتظار میرود امسال نیز این مشارکت با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.
حسن عباس نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران با بیان اینکه «ساعت زمین» از سال ۲۰۰۷ با هدف ترویج حفاظت از منابع طبیعی و کاهش مصرف انرژی اجرا میشود، افزود: امسال نیز بر اساس ابلاغ دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، ادارات، تابلوهای تبلیغاتی، نورپردازیهای شهری و سایر تجهیزات غیرضروری برای مدت یک ساعت خاموش خواهند شد.
عباس نژاد هدف اصلی این برنامه را فرهنگسازی در حوزه صرفه جویی انرژی، کاهش فشار بر شبکه برق و توجه دهی به آثار تغییرات اقلیمی دانست و اظهار داشت: اجرای دقیق این طرح نیازمند همراهی گسترده دستگاهها و همکاری عمومی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران از رسانهها، استانداری، شهرداریها، فرمانداریها، دستگاههای خدمات رسان، واحدهای صنعتی، بخش میراث فرهنگی، مدیران برجهای مسکونی و مجموعههای آموزشی و خدماتی خواست بدون ایجاد اختلال در ارائه خدمات، نسبت به اجرای خاموشی در زمان مقرر اقدام کنند.
وی بر ضرورت اطلاع رسانی مؤثر و جلب مشارکت اصناف و نهادهای مردمی برای موفقیت این رویداد تأکید کرد.
این مقام مسئول در پایان از شهروندان تهرانی دعوت کرد با خاموش کردن چراغها و وسایل برقی غیرضروری در این یک ساعت، همراهی خود را با این حرکت جهانی و پیام احترام به زمین نشان دهند.


