مسکن

بازار بی‌در و پیکر مسکن در دست سوداگران

بازار مسکن در شرایطی با رشد بی‌رویه قیمت‌ها مواجه شده که به گفته عضو کمیسیون عمران، بخشی از این افزایش ناشی از تورم و فشار روانی است، اما نقش اصلی را سوءاستفاده سوداگران، نبود نظارت مؤثر و رهاشدگی سازوکارهای قیمت‌گذاری ایفا می‌کند.

به گزارش عصرسازندگان، در حالی که بازار مسکن با نوسانات شدید قیمت و نبود متولی مشخص روبه‌روست، یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بخش مهمی از افزایش قیمت‌ها ناشی از سوءاستفاده سوداگران، شایعه‌سازی درباره کمبود مصالح و ضعف نظارت در بازار است؛ شرایطی که به گفته وی، زمینه شکل‌گیری یک بازار بی‌در و پیکر را فراهم کرده است.

علیرضا نثاری؛ عضو کمیسیون عمران معتقد است: بازار مسکن متاثر از مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی است. با این حال، ارتباط دادن گرانی‌های اخیر صرفاً به عواملی نظیر افزایش نقدینگی یا عدم واگذاری زمین چندان با واقعیت منطبق نیست.

نثاری ادامه داد: بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از تورم جاری و بار روانی شرایط کشور است، اما دلیل اصلی افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، سوءاستفاده برخی افراد از شرایط، شایعه‌سازی درباره کمبود مصالحی نظیر فولاد و سیمان و از همه مهم‌تر، عدم نظارت صحیح توسط مسئولان اجرایی است.

به گفته وی، در صورت اجرای دقیق قانون مالیات بر خانه‌های خالی و افزایش عرضه مسکن به بازار، حدود ۵۰ درصد از نیاز مستاجرین پاسخ داده خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: در حال حاضر هیچ متولی پاسخگویی برای کنترل قیمت‌گذاری‌ها وجود ندارد. یک مشاور املاک به صورت سلیقه‌ای روی ملک قیمت می‌گذارد و هیچ نهادی از او مبنای این قیمت‌گذاری را مطالبه نمی‌کند.

نثاری افزود: با نظارت دقیق میدانی و قطع دست دلالان، می‌توان بازار را به سمت معاملات واقعی با سود منطقی هدایت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا