مسئول خسارت واحدهای مسکونی، لوازم خانگی و خودرو مردم کیست؟
خسارت واحدهای مسکونی در شهر تهران، لوازم خانگی و خودرو مردم به عهده دولت و شهرداری است، و شهرداری در مدیریت بحران به دولت کمک میکند.

به گزارش عصرسازندگان، مسئول بازسازی واحدهای مسکونی و اسکان در تهران و کلانشهرها به عهده شهرداری و سایر شهرها به عهده بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی است.
عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران درتاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۵ اعلام کرد: ۴۳ هزار و ۵۵ خانه در جنگ اخیر آسیب دیدهاند که از این تعداد ۳۶۰۵۲ خانه صرفاً آسیب جزئی داشتند یعنی آسیب به شیشهها، پنجرهها و درب؛ که تعویض شیشه و پنجره و درب بیش از ۵۰ درصدخانهها انجام شده و در همین روزها ما به عدد ۷۰ درصد هم خواهیم رسید.
دولت یا شهرداری؛ چه کسی بازسازی میکند؟
برای جواب به این سوال ابتدا بهتر است که تفاوت خسارت و تخریب را معنا کنیم. منظور از خسارت؛ تعمیرات عمدتا پنجره و دیوار درحد قابل بازگشت به روز اول است ولی تخریب زمانی رخ میدهد که ساختمان مقاوت اولیه را از دست داده باشد و باید از نو ساخته شود.
و اما، مسئول بازسازی و اسکان در تهران و کلانشهرها به عهده شهرداری و سایر شهرها به عهده بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی است. همچنین وام قرض الحسنهای در حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای اسکان ساکنان خانههای تخریبی غیر از تهران و کلانشهرها در نظر گرفته شده است.
برای صفر تا صد خسارت و تخریب واحدهای مسکونی در کل کشور نیز چیزی در حدود ۴۰ همت برآورد هزینه شده است و دولت برای تامین اعتبار سه پیشنهاد دارد: منابع بنیاد مسکن، زمینهای وزارت راه و شهرسازی و بودجه دستگاهها برای کارکنان.
مسئول خسارت واحدهای مسکونی تهران
محمدصادق معتمدیان؛ استاندار تهران مسئولیت خسارت واحدهای مسکونی در شهر تهران را برعهده شهرداری دانست و گفت: مردم شهر تهران برای تشکیل پرونده باید به نواحی شهرداری مراجعه کنند، اما در ۱۵ شهرستان دیگر استان تهران مسئولیت تشکیل پرونده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
بنابراین مسئولیت جبران خسارت واحدهای مسکونی در شهر تهران با شهرداری است و مردم میبایست برای تشکیل پرونده به نواحی شهرداری مراجعه کنند یا با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.
مسئول خسارت لوازم خانگی و خودرو
لطف الله فروزنده؛ معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری در مورد خسارت لوازم خانگی و خودرو مردم اظهار داشت: خسارت لوازم خانگی و خودرو مردم به عهده دولت است و ما فقط میتوانیم با دستگاههای دولتی مانند بیمه همکاری کنیم تا کار کارشناسی و شناسایی انجام شود؛ به نوعی به مدیریت بحران کمک میکنیم. جبران خسارت خودروها بر عهده بیمه مرکزی است.
معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری در مورد اثاث منزل توضیح داد و گفت: پس از تحویل صورت جلسه به کارشناس، مراتب به دولت تحویل و سپس تامین آغاز میشود.
فروزنده با اشاره به کمکهای جزئی شهرداری، تاکید کرد: همانند جنگ ۱۲ روزه کمک میکنیم تا اثاثیه اولیه تامین شود و زندگیها با حداقلها ادامه یابد تا در زمان موعد، دولت خسارات را برآورد و پرداخت کند.
وی در مورد خسارات اماکن تجاری و مغازهها گفت: مغازههای کوچک همجوار با مناطق مسکونی را شهرداری به عهده گرفته است، اما خسارت واحدهای تجاری بزرگ به عهده دولت است که بعد از برآورد آسیبهای وارده، خسارات را پرداخت میکند.
به گفته فروزنده، نیروهای مدیریت بحران حاضر در نواحی و مناطق شهرداری اطلاعات مردمی که به نواحی رجوع میکنند را پیگیر میشوند و اطلاعات و گزارشها را به نماینده دولت تحویل میدهند تا مشکلات مردم را مرتفع کنند.






